כמעט אי הפללה: אושר סופית חוק הקנאביס החדש

לפנות בוקר אישרה מליאת הכנסת את חוק קנסות הקנאביס החדש באופן סופי. החוק ייכנס לתוקפו בעוד כ-10 חודשים (1.4.19) ובמסגרתו יוטלו קנסות על סך אלפי שקלים נגד מי שיואשם בשימוש עצמי בקנאביס ובתנאי שאינו בעל רישום פלילי מן העבר

לאחר הליך שנמשך כשנתיים אישרה הכנסת בשעה 04:00 לפנות בוקר (ה’) את הצעת החוק “אי הפללה באחריות” שיזם השר לבטחון פנים גלעד ארדן בקריאה שנייה ושלישית.

ברוב מוחץ של 43 תומכים מול מתנגד אחד ונמנע אחד אישרו חברי הכנסת את הנוסח הסופי של הצעת החוק ודחו את כל ההסתייגויות והדרישות להקלה בסעיפי החוק כפי שהוגשו על ידי ח”כ אילן גילאון וח”כ שרן השכל.

“החוק הזה גרם לי פרפורים לא פשוטים בבטן כמי שהוא לשעבר יו”ר אל-סם,” אמר ארדן בדבריו על דוכן המליאה. “ראיתי בעיניים שלי מה קורה לצעירים וצעירות שמאבדים את כל עולמם ועתידם בגלל שימוש מתמשך וקבוע בסמים. דווקא בגלל זה הבנתי שהפתרון הוא לא באכיפה פלילית, אכיפה שמכתימה את עתידם, מונעת את הצלחתם. לעתים המשטרה הולכת למקומות שקל לה לאכוף את העבירה”.

ארדן התעלם מהעובדה כי כלל לא מדובר בביטול ההפללה והוסיף כי “כשנחשפתי לשיטות אחרות בעולם החלטתי שהדרך להיאבק בשימוש ההולך ומתרחב בסמים זה לא על ידי אכיפה פלילית אלא על ידי מדיניות של אי הפללה, אבל בצורה אחראית – כזו שמייעדת תקציבים גדולים יותר להסברה, חינוך וטיפול באלו שמשתמשים באופן קבוע בסמים. אני מתפלל שהמדיניות הזאת תוביל לתוצאות טובות יותר, נכתים פחות אנשים בכתם פלילית, אבל גם נצליח לשנות את המגמה ולצמצם את השימוש בסמים.”

כפי שקבעה ועדת העבודה והרווחה בתחילת השבוע החוק ייכנס לתוקפו בפועל רק ב-1.4.19, זאת בכדי לאפשר למשטרה לייצר ולהטמיע מערכות לאכיפת העבירה במתכונת החדשה.

על פי החוק החדש, המוגדר כ”הוראת שעה” בתוקף ל-3 שנים, אדם שייתפס עם קנאביס בכמות של שימוש עצמי יאלץ לשלם קנס כספי בסך 1,000 ש”ח (בפעם הראשונה) או 2,000 ש”ח (בפעם השנייה).

עם זאת אפשרות תשלום קנס במקום הפללה תינתן אך ורק למי שאינו בעל ריישום פלילי מן העבר, כמו גם שלא עבר עביירה נלווית כגון הפרעה לשוטר, העלבת עובד ציבור, העלמת ראיות וכיוצ”ב.

בפעם השלישית שייתפס אדם עם קנאביס לשימוש עצמי ובמידה ויעמוד בתנאי החוק החדש הוא יופנה להליך של ‘הסדר מותנה’ במסגרתו יקבע תובע משטרתי האם להטיל קנס כספי גבוה יותר, לשלוח את הצרכן לטיפולי גמילה, לעבודות שירות לתועלת הציבור וכיוצ”ב.

כמו כן מהפעם השלישית יירשם תיק במשטרה וכן ידווח דבר העבירה לרשויות הרווחה. בפעם הרביעית ואילך יחול הליך אכיפה פלילי רגיל במסגרתו אף עלול הצרכן לעמוד בפני עונשי מאסר בפועל.

כאמור למרות הבטחה מפורשת של השר ארדן כי יקבל לפחות חלק מדרישות הציבור להקלה בחוק, נדחו כולן במהלך השבועות האחרונים בדיונים בועדת העבודה בראשות ח”כ אלי אללוף – ושוב הלילה בטרם ההצבעה.

בין הדרישות שנדחו הדרישה לבטל רטרואקטיבית רישומים פליליים על עבירות שימוש עצמי בקנאביס, הדרישה לבטל אכיפה של עבירות שימוש עצמי בבתים פרטיים, הדרישה להקטין את גובה הקנסות ועוד.

בעוד שהועדה נענתה לדרישת המשטרה לדחות את הפעלת החוק בשטח ל-1.4.19 לצורך הכנת המערך המשטרתי לאכיפת העבירה במתכונת החדשה, יש המעריכים כי הדחייה היא מטעמים פוליטיים של ארדן שאינו מעוניין שהחוק יופעל בטרם יערכו פריימריז בליכוד.

ח”כ השכל אמרה על דוכן הכנסת כי “בעקבות השעה המאוחרת אני אוותר על הקראת הדו”ח של משרד המשפטים שנוסח עבור הועדה שבדקה את נושא אי ההפללה. הדו”ח הזה קוטל את הגישה של החוק היום. הכנסת אנשים לכלא והפללתם זה מיותר. אוותר גם על הדו”ח שניסח נציג הציבור שמונה על ידך ולפיו תוצאות הפוכות לעקרונות שאנחנו מעבירים היום וכך גם את הדו”ח של היועץ המשפטי לממשלה שטוען שאחד הסעיפים הוא בלתי חוקתי”.

עוד ציינה את תוצאות הסקר שפורסם אתמול וקבעה כי בלי לעשות אי הפללה אמיתית החוק הזה לא שלם. הסקר מצא כי בניגוד למודל שניסח ארדן בחוק כ-70% מהישראלים לא חושבים שצריכה להיות סנקציה בצורת כלא נגד צרכני קנאביס. בנוסף 50% מאמינים שצריך לבטל את ההפללה לחלוטין.

מטעם עלה ירוק נמסר כי “אנחנו מאמינים שנוסח החוק אינו יכול להיקרא אי הפללה והוא למעשה מקל על שוטרים לאכוף את עבירות השימוש העצמי בקנאביס, ואף מאפשר הטלת קנסות כבדים שיובילו לעושק של ציבור צרכני הקנאביס בישראל המונה כמיליון אזרחים”

עוד מסרו כי “בימים אלו אנו פועלים לניסוח עתירה לבג”ץ שתגובה בחוות דעת מומחים ותוביל לבסוף, כך אנו מאמינים, לביטול ההפללה על ידי בית המשפט העליון, כפי שנעשה ב-9 מדינות ברחבי העולם בשנים האחרונות”.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר